lördag 4 februari 2012

Hej då till Kaunas.

Med bilen full av mjukt toalettpapper för barnens näsor och en hel del schampo och tvättsvampar (önskan från Lopselis) åkte vi dit för att besöka barnhemmet en sista gång den här resan.

På tredje våningen var det dans innan lunch och jag träffade på en väldigt speciell person för mig Demjanas. han såg så frisk och kry ut, full av energi som vanligt.


En annan liten tjej som vi har träffat många gånger vid det här laget, hon heter Aiste, och jag hoppas och tror att hon snart är på väg till Sverige.

Det som är bra med lopselis är att barnen leker på golvet och inte i hagar, de är fria att gå runt på hela våningen och bor i små rum med plats för 2-4 barn.


Alla barn bor i spjälsängar, även de större barnen.

Kl 12.30 skulle barnen äta lunch och vi behövde sätta oss i bilen och åka till Vilnius för att flyga vidare till Riga. Kaunas är fint, om än slitet, så är det en mysig liten stad.

kl. 18.00 landade vi i Riga, som man ser på en gång var en mycket mer utvecklad stad än Kaunas och Vilnius. Lettland har kommit längre i utvecklingen på många sätt, det syns klart och tydligt.

Vi unnande oss en sen men värförtjänt middag på en supermysig restaurang i gamla stan som heter Ribs & Rock, kanonfin mat och inredning se här.

Prisnivån är ungefär samma som hemma 170:- för en bra köttbit med tillbehör, i jämförelse skulle nog samma måltid i Kaunas kosta ca 70:- så det är stor skillnad.

2 kommentarer:

  1. Jag har intresserat mig för Vaggan sedan vi gav barnmatsburkar och vällingpaket till en insamling dit för några år sedan, så jag tycker att det är jättespännande att följa er resa dit!

    Så spännande att Aiste kanske ska få komma till Sverige :-)

    SvaraRadera
  2. Vaggan är en mycket bra organisation som jag själv har varit delaktig i sedan 2006, om du vill hjälpa så hör gärna av dig!//Pia

    SvaraRadera